Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

Játékgyűjtemény

 

 

 

 

Fejlesztendő terület

Könnyű

 Közepes

 Nehéz

Szókincs

Beszéd


Bingójáték c hangra 

Lottójáték f hangra (új)

Krecsmáry L: Hóember

Enyedi György: A hóember

Színek tanítása Új!

Ajakgyakorlatok

Új!

Hallási figyelem ÜJ!

Közmondás memória
K-G? SZ-ZS?

Az alma útja

Őszi zöldségek

Ellentétek 1 (Ú!)

Társasjáték ty-gy-ny Új!

Főfogalom-iránnyal Új!

Kirándulás a tanyán

Közmondás memória

Mi van mögötte?s-sz ÚJ!

Emlékezet

Virágmemória

Mikulás mem.

Bohócos mem.

Közmondás memória

Virágmemória

Őszi párkereső

Közmondás memória

Virágmemória

Foglalkozás memóriajáték

Számolási készség

Számszóló

Játékos szorzótábla 

Számtantúra 

Számszóló

Játékos szorzótábla

Tikk-takk-bumm
Vizuális figyelem

Keresők 

Faleveles formaészlelés 

Hóember-kereső

Mi hiányzik?

Bohócos kirakó

Festő nyuszik (ÚJ!)

Keresők

A gomba alatt meséhez differix

Fánkvadászat

Szóvadászat

Erdei színező

Bohócok árnyékai

Tavaszi rajzolós feladat (ÚJ!)

Keresők

Megfigyelő nagyoknak

Titkosírás

Szóvadászat

Helyesírás Nyelvi készség

Beszédészlelés fejlesztése

Szótagolós csipeszes

Rövid? Hosszú? Másik szó!

K-G? SZ-ZS?

Az alma útja 

Őszi zöldségek

Beszédészlelés fejlesztése

Dominó rokon értelmű szavakkal (Új!)

 

 

 

 

 

 

Rövid? Hosszú? Másik szó!

Beszédészlelés fejlesztése 

Téri tájékozódás

Helykereső

Kutya-ól-kereső

 A gomba alatt meséhez differix

Kukacos almák

Lepke-virág 

Tájékozódás autóval 

 Állatetető

Beszédértés Szövegértés Szövegalkotás

Őszi találós k.

Mese-mese-mese!

Farsang

Játékos ötletek a beszédértés fejlesztésére

Bohócos beszélgetős

Szövegelő

Kakukktojás

Játékos ötletek a beszédértés fejlesztésére

Az alma útja

Őszi zöldségek 

Foglalkozás memóriajáték

Játékos ötletek a beszédértés fejlesztésére

Fordítósdi

Nagymozgás Finommotorika

Fonal játék

Ugrálógumi

Tipp Topp T.

Mozgás-beszéd

Az alma útja 

Fonal játék

Ugrálógumi

Tipp Topp Topogós

Az alma útja

Őszi zöldségek 

Marokkó

Add tovább a mozdulatot! 

Marokkó 

Logikus gondolkodás

Szerialitás

SUDOKU

Nyuszis kirakó (ÚJ!)

Szerialitás- sorrendiség

SUDOKU

Ki mivel dolgozik? (ÚJ!)

SUDOKU
Kreatív

Anyák napi szív

Hóember

Betlehem spatulából

Hóember tobozból

 Nyári fagyi album készítés

Marokkó

 Készítsünk naplót

Négy évszak fakanálbáb

Marokkó

 

Mi van mögötte ?(s-sz)

 

Ez a feladatlap az s-sz hangok differenciáláshoz készült. A táblázat első két sorában az elől lévő kép minidg s hangot tartalmaz a mögötte lévő pedig sz hangot. A harmadik  és  negyedik sorban pedig fordítva. Először lemondatjuk melyik kép áll elől. ( kés, süveg,teknős, masni, hús, kerítés, kakas, súly tubus, sál) Mi bújt el a kép mögé?( busz, vaddisznó, szönyeg,mászóka, szánkó,szék, szita, kesztyű,szőlő, szemüveg) Ha jól megy, akkor mondatban is elmondjuk. ( A kés mögött van a busz. A süveg mögött van a vaddisznó. stb. Később elmondhatjuk úgy is, hogy : A busz előtt van a kés. A vddisznó előtt van a süveg. A harmadik és a negyedik sorban elől van a nyuszi, szög, szélmalom, szív, szitakötő,ananász, koszorú, liszt,szem, vágódeszka. Mögötte:köntös, kas, fésű, sín, só, vasaló, lábas, süni,kosár, sodrófa. A feladat ugyanaz,mint az első két sorban.

  előttemögötte

 

 Főfogalom-irányokkal

Mostanában kezdtem el használni ezt a feladatlapot és nagy kedvencem lett.

Az alaplapot színesben és fekete-fehérben is feltöltöttem, gondolva azokra, akik nem rendelkeznek színes nyomtatóval. Az alaplapon a nyilakhoz egy-egy főfogalmat jelölő kép tartozik (járművek, szerszámok, állatok, ételek)

A 2. lapon található 24 képet lerakjuk az asztalra az alaplap mellé. A gyerekek a nyilak segítségével megkeresik az adott főfogalomhoz tartozó egyik képet és az alaplapra helyezik. Addig folytatjuk a feladatot, míg mindegyik kép a helyére nem kerül.

A feladatlap használata során gyakoroljuk:

-         a balról-jobbra tartó iránykövetést

-         a sorváltást

-         a főfogalmakat

-         a gyors megnevezést, mert elmondatjuk a képet nevét

-         az önálló mondatalkotást

-         bővül a szókincs

-         fejlődik a gyerekek figyelme is.

főfogalom

 Hallási figyelem-egyszerűen

A logopédia terápiában a hallási figyelem fejlesztése is kiemelt szerepet kap. Nagyon sokféle módon, sokféle eszközzel, programmal lehet ezt megtenni. Ez a feladatlap egyszerűsége miatt praktikus. A képeken szereplő dolgok szinte mindegyike nálunk van. A gyerekekkel megismertetjük a hangokat. (

kopogás, kulcszörgetés, csettintés, papírtépés, dobbantás, cuppantás, nyisszantás, pénzcsörgetés, pohár megütése , cipzár, sípolás, taps) Miután megismerkedtünk a hangokkal a gyermek szemét bekötjük és ezután hangot adunk. A gyereknek ki kell találnia, melyik hangot hallotta. Később ő is megszólaltathatja és ekkor mi találjuk ki.

 

hallasifigyelem

Társasjáték ty-gy-ny hangokhoz

Gyermekkorom egyik kedvenc játéka a társasjáték. Ez a logopédiai társasjáték a  ty-gy-ny hangok automatizáláshoz készült, segítve a monotónia elkerülését.  Az a tapasztalatom, hogy a gyerekek nagyon örülnek, amikor előveszem, de játszani a többség nem tud vele.  A társasjáték :

-          Segíti a számfogalom kialakulását.

-          Fejleszti a szerialitást.

-          Türelemre tanít, hiszen ki kell várni a sorom, el kell tudni viselni ha, nem én győzök.

-          A logopédiai társasjáték segíti az adott hangok gyakorlását.

A játék a starttól indul, amennyit dobunk annyit lépünk. Ahová léptünk megnevezzük az adott kép nevét. ( Ez történhet utánmondással vagy önállóan illetve úgyis, hogy ahová lépünk minden képet megnevezünk.)   Az győz, aki elsőnek ér a célba. A játék végén az összes kép nevét elmondjuk, letapsoljuk, mondatot is mondunk vele. Jó társasozást!!!

(pitypang , agy , sárkány,bogyó, lábnyom, fátyol, mozdony, tyúk, gyűszű, angyal, kutya, boszorkány, dinnye, kígyó, kapitány, pötty, meggy,gatya, hangya, menyasszony,dutyi, fütyülő, nyakkendő )

 

 

tarsastygyny

 Ajakgyakorlat-kirakó

A logopédiai terápia során nagyon fontos feladat az ajkak és a nyelv ügyesítése. Mivel ezt a logopédusok minden foglalkozás elején elvégeztetik a gyerekekkel fontos, hogy ne legyen unalmas. Ez a kirakó próbál ebben segíteni. A képet kinyomtatjuk, lamináljuk, szétvágjuk. Miután a gyerekek kirakták a képet, következhet a hangutánzás nagy artikulációval. ( mentő-éőéőéő,tűzoltó-íűíűű, malac-uiuiui, baba-oáoáoá,farkas-aúaúaú, macska-miáúmiáúmiáú, csacsi-iáiáiá, hal-tátog, liba-gágágá)

ajakgyak

 Dominó rokon értelmű szavakkal

 

A dominólapokat vagy lamináljuk vagy kartonra ragasztjuk és szétszórva a gyerek elé tesszük. A játék a piros szívtől indul.  A kékkel írt szónak mindig a pirossal írt rokon értelmű szó lesz a párja, melyben j vagy ly található.

A dominó kirakása során bővül

-         a szókincs ( reszelő-ráspoly)

-         az emlékezet ( A kártyák összeszedése után emlékeznie kell melyiknek mi volt  a párja.)

a helyesírás ( a j / ly-s szavakat le kell írnia a füzetbe diktálás után).

 

színek

 

Színek tanítása

Ez a játék kisebb gyerekeknek készült a színek tanulásához. Az első 3 oldal az alaplap. Ki kell nyomtatni s érdemes laminálni. A 4-5 oldalt nyomtatás után szét kell vágni és kezdődhet a színek csoportoítása a festékpöttyök segítségével.

 

színek

 

 

 

Nyuszis kirakó

nyuszis kirakó

 

 

Festő nyuszik

Vajon melyik nyuszi, melyik tojást festette? Párosítós, memória játék.

festő nyuszi

vissza a lap tetejére

Ki mivel dolgozik?fogl

A lapokat ragasszuk  kartonra és lamináljuk le! Ne látszódjon át a hátulján a színes kép!  A vonalak mentén vágjuk szét a kartonlapokat, a kis lapokat képpel felfelé rakjuk szét az asztalon.

 

1. A gyermeknek a kép sarkában látható azonos jelű párokat kell megkeresnie és egymás mellé tennie. Ezután ismerkedjenek meg a kártyákon lévő képekkel. Beszéljék meg, hogy a párokon egy adott foglalkozás és a munkához szükséges eszköz látható. ( Ki mivel dolgozik, mi kell a munkájához? )

 

2. A kis kártyákat ismét összekeverjük, de most képpel lefelé helyezzük el az asztalon és kezdődhet a klasszikus párkereső játék!

 vissza a lap tetejére

Tavaszi rajzolós feladat

   tavaszi rajzolós

 

 

Nézd meg jól a sor elején látható képeket, az utánuk következőkről valami hiányzik. Rajzold meg!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 vissza a lap tetejére

Ellentétek 1.

A szókincsbővítés elengedhetetlen része, de a jól működő matematikai gondellentétekol- kodáshoz is feltétlenül szükséges az ellentétpárok ismerete. Szóval ebből soha nem elég. Itt van egy  oldalnyi ellentétpár. Az ovisoknak elég csak az első oldalt kinyomtatni, az olvasni tudók pedig eleinte a képet társítsák a szavakkal, majd lehet csak a szavak ellentétét megkeresni.

Figyelem!!!! Tapasztalom, hogy az alacsony-magas, széles-keskeny, rövid-hosszú .... szavak helyett a gyerekek csak a kicsi-nagy párokat használják. Ne engedjük nekik! Tanítsuk meg helyesen!

 

Lepke-virág

lepke-vrág

A játék alapötlete Németh Mária Tünde óvónőtől, fejlesztő pedagógustól származik.  Nagyon megtetszett, ezért készítettem el ezt a pillangós változatot.

 

Ki kell nyomtatni mindkét lapot. Az első oldal az alaplap,  a második oldalt a vonalak mentén szét kell vágni. Több játékot is játszhatunk vele.

  • A gyermek elé kitesszük az alaplapot, s a gyermeknek meg kell neveznie, hogy a lepkék a tulipánnak melyik oldalán helyezkednek el. A lepkéket ennek megfelelően a bal vagy a jobb oldali táblázatban kell elhelyezni.  
  • Második körben a táblázatba került lepkék színét kell egyeztetni a pöttyös kártyák segítségével.  Végül az alaplap segítségéve azt is meg tudjuk beszélni, hogy a tulipán mellett lévő lepkék melyik irányba repülnek.

Nagyon hasznos segítséget nyújt ez a játék az irányok, a jobb –bal differenciálás és a színek

tanításához is.

vissza a lap tetejére

 

Tájékozódás autóvalautós

Az előző játék fiús változata. A lap a képre kattintva tölthető le.  

 

 

 

 

 

 

 

 

vissza a lap tetejére

Szótagolós-csipeszes

szotagolosA szavak ritmusának megfigyeltetése, a szótagolás előkészítése akusztikus úton mindig része a logopédiai terápiának. Fontosnak tartjuk a szavak „letapsolását” a helyesírás, a szavak helyes elválasztása miatt.

A következő játékban a gyermeknek le kell tapsolnia a képeken szereplő szavakat. Tapsolás után  egy csipesz segítségével jelölni kell a kép alatt látható négyezeteken, hogy mennyit tapsolt.  Akik már ismerik a számokat, azok a számjegy alapján is tudják egyeztetni  a tapsok számát.  ( pad-1, hamburger-3, vasalódeszka-5, sapka-2 stb.)

 vissza a lap tetejére

 

Bohócos feladatok

Áginak a farsangról a bohócok jutnak az eszébe.

 

Először is egy kis versike:

 

Bohóc vagyok nem tagadom,

csörgő sipkám neked adom!

Cintányérom összeverem,

bukfencezek a fejemen.

Jókedvemet nem tagadom,

viccet mondok, ingyen adom...


színes bohócok

Készített egy memóriajátékot is. Az alábbi képeket két példányban kell kinyomtatni, s már  kezdődhet is a klasszikus játék. Szeretem az ilyen típusú memorikat. Hiszen az egymáshoz hasonló képek megkülönböztetése nagyban hasonlít az olvasáshoz: ott is észre kell venni a betűk közötti apró különbségeket. A kisebbeknek elég 6 párral játszani, a nagyobbak bátran bevállalhatják a 12-t!

 

 

 

vissza a lap tetejére

Bohócos kirakó

bohócos kirakó

 

A memóriajáték bohócaival kirakózni is lehet. Ezt a lapot elegendő csak egy példányban kinyomtatni, majd a vonalak mentén kettévágni. A gyermekek feladata, hogy párosítsák a szétvágott képeket.

(Rész-egész viszony felismerése)

 

 

 

 

vissza a lap tetejére

 

Bohócok árnyékai      árnyékos bohóc

Itt a bohócos kirakók legnehezebb változata:   

az árnyékuk alapján kell megtalálni a párokat.

Természetesen memorizni is lehet velük,

nemcsak párkeresőzni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beszédértés fejlesztése bohócokkal

Nyomtassa ki az alábbi képeket, s már kezdődhet is a beszélgetés.

Segítségül itt van néhány kérdés:                                                                    

 

  • Mutasd meg azokat a bohócokat, amelyek balra fordulnak!    egész bohóc
  • Mutasd meg azokat a bohócokat, amelyek jobbra fordulnak!
  • Mutasd meg, kinél van hangszer! stb

 

  • Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik biciklizik!
  • Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik jobbra megy és lufikat fog a kezében!
  • Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik kézen áll!
  • Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik szembe fordul, nincsen a kezében semmi, integet!
  • Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik szembe fordul, a bal kezében van egy esernyő!
  • Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik jobbra fordulva trombitál!
  • Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik ül!
  • Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik balra fordul, 6 lufi van a bal kezében!
  • Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik szemben áll velünk és hangszere is van!
  • Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik balra fordul, és minkét kezében van lufi!
  • Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik szemben áll velünk és csörgős sapka van a fején!
  • Az utolsó bohócról  te mesélj!

 

Mi hiányzik?

 

hianyzik

 

Az olvasáshoz elengedhetetlenül szükséges a rész-egész viszony felismerése. Ezt a képességet fejleszti az alábbi feladatlap.

 

 

 

 

 

 

 

 vissza a lap tetejére

Hóemberes feladatok (új)hóember alak-háttér

Ha-ha-ha havazik,        
He-he-he hetekig,
Hu-hu-hu hull a hó,
Hi-hi-hi jaj de jó!

 

Kedves Gyerekek!

 

Örültök, hogy leesett a hó? Hoztam nektek egy színezős játékot.  ( A képet ki kell nyomtatni.) Ha figyelmesen nézitek a képet észreveszitek, hogy valami elbújt a vonalak között. Nem is egy valami. Ha nagyon ügyesek vagytok, mindet megtaláljátok! ( Ha nem sikerül észrevenni a hóembereket a szülő segíthet. Elmondhatja,  milyen alakzatot keressen illetve megmutathatja azokat, amiket nem talált meg.) 

Tapsolj annyit anyának, ahány hóembert találtál!

vissza a lap tetejére

 

 

 

 

 

Van két aranyos vers a hóemberről. Ha van, kedved tanuld meg anyával. Aki nagyon ügyes az el is tudja mutogatni.

 

(A kép forrása:http://7torony.hu/content.php?c=18240)

 vissza a lap tetejére

 

 

Krecsmáry László: Hóember

December, december-
készül már a hóember,
hóból van a pocakja,                                      Hasunkra mutatunk.
hóból van a kobakja,                                      Fejünkre mutatunk.
hóból van a kabátja,                                       Felsőtestre mutatunk.
hóból van a nadrágja,                                    Megfogjuk a nadrágunkat
hóból van a keze, lába,                                  Felemeljük a kezünket, megérintjük a lábunkat.
hóból van a nyaka, válla,                               Megérintjük a nyakunkat, vállunkat.
hóból van a füle, szája.                                  Megmutatjuk a fülünket, szánkat.
Csak az orra répa,                                          Orra mutatás.
csak a szeme szén,                                         Szemre mutatás.
s egy lyukas lábas                                          Fejre mutatás.

 

csücsül a fején!

 

 

 vissza a lap tetejére

 

 

 

 

Enyedi György: A hóember 

 


Fekete szén a szemem,                 Szemre mutatás.
szép sudár a termetem,                Fejünktől lefelé végigmutatunk magunkon.
orrom répa, nagy darab,               Orra mutatás.
a fejemen vaskalap.                      Fejre mutatás.

Szám is van, fülemig ér,                 Két mutatóujjal a szánk szélétől fülünkig mutatunk.
hónom alatt seprűnyél,                  Hónunk alá mutatunk.
s hósubámon - még ilyet!               Ruhánkra mutatunk.
kilenc apró gomb fityeg.                 Kilencet mutatunk a kezünkkel.

 

Ág hegyéről csöpp veréb                Mutató és hüvelykujjainkat összeérintjük.
szállt a vállamra elébb:                  Vállunkra mutatunk.

arra volt kíváncsi tán,                    Széttárjuk a kezünket.
hogyan szelel a pipám                    Pipázó mozdulat

 

 

 

(A kép forrása:http://csszamk-besek-2.blogspot.hu/2013/01/hoemberes-ido.html)

 

 

 

 vissza a lap tetejére

Lottójáték "f" hangra (új)

 

Kovács Ágnes játéka

Gyakorló logopédusként a foglalkozásokon fő célom a monotónia elkerülése s a minél f lottóhatékonyabb gyakorlás.

Ez a lottójáték az f hang automatizálására készült. Nem tartozik a leggyakoribb hangtévesztések közé, viszonylag kevesebb hozzá a képanyag. Igyekeztem olyan képeket gyűjteni, amelyekkel ritkábban találkozik a gyermek más logopédiai anyagokban s a lehetőségekhez képest próbáltam, hogy mindhárom helyzetben ( szó elején, szóvégén, szóközben) megjelenjen az „f” hang.

 

Az alaplapot fehér papírra nyomtattam, lamináltam. A lottójátékként használt képeket pedig színesre. Ez utóbbit szétvágtam.

 

Lehetséges feldatok:

  • A gyermek keresse meg a képek helyét az alaplapon és tegye rá.
  • A képek kirakása után következik a képek megnevezése.

(fúj, fonat, ufó, fű, delfin, fűzfa, golf, fáj, muffin, fokhagyma, füge, fogas, lufi, falu, fogkefe, fal, szegfű, fél, falu, harapófogó)

  • Játék a képekkel:

- szavak letapsolása ( fog-ke-fe, lu-fi, fúj, ha-ra- pó-fo-gó stb)

- Találós kérdések pl. Nyáron a nagy melegben jól esik ezt az édességet nyalogatni. Mire gondoltam?

- Melyik neve kezdődik úgy, hogy del….., szeg….., fog…… stb

- Irányjáték: Mit látsz az ufó alatt?  Mit látsz a fagyi jobb oldalán? Mi van a füge és a lufi között? stb

- Mondatalkotás a szavakkal. pl A fiú fújja a gyertyát. Fanninak hosszú a fonata. stb

 

A cél az, hogy a szavakat minél többször helyes artikulációval kimondja a gyermek. Eközben fejlődik auditív emlékezete, szókincse, ritmusérzéke, beszédészlelése és a kifejező készsége is.

 

Jó játékot, sikeres gyakorlást!

 vissza a lap tetejére

Őszi párkereső

osziparkeresoAz őszi munkákat végző gyerekeket tartalmazó képet nyomtassa ki, a vonalak mentén vágja szét, s kezdődhet a memóriajáték a klasszikus szabályok szerint. A játékot a legfiatalabb játékos kezdje. A lefordított kártyák közül kettőt fordítson fel, s nézze meg a képen látható gyereket, s azt, hogy mit is csinál. Ha a két kép egyforma, akkor elveheti azokat, s újabb két kártyát fordíthat fel. Ha azonban a két kép különböző, akkor vissza kell tennie a kártyákat az eredeti helyükre, s a tőle balra ülő játékos próbálhat szerencsét. A játék addig tart, míg valamennyi kártyát föl nem fordítanak. Az győz, akinek a legtöbb párt sikerült összegyűjtenie.

 

 vissza a lap tetejére

Erdei színező

A megadott jeleknek megfelelően kell kiszínezni a képet. A feladattal fejlődik erdei szinezogyermeke látási lényegkiemelő-képessége, forma-megkülönböztetési képessége, valamint finommozgása a színezés által. Ráadásul a gondolkodása is fejlődik: át kell "kódolnia" a jelet a színekre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vissza a lap tetejére

Szóvadászat (Mikulással)

szóvadászat

 

 

 

A Mikulást különböző országokban másképp nevezik.

Az alábbi hálóban elrejtettük a különböző Mikulás neveket. Keresd meg őket! (Nyolc irányban keresgélj!)

A rejtvény a képre kattintva tölthető le.

 

 

 

 

 

 vissza a lap tetejére

 

 

 

 

 

Fordítósdi (Ismert gyerekdalokkal)

Fontos, hogy motiválttá tegyük tanítványainkat a tanulás iránt, ehhez szeretnénk egy gyerekdalokkis segítséget nyújtani. A nagyobbacska gyerekek gyakran unják a hagyományos szövegértési gyakorlatokat. Ezért ismert gyermekdalokat írtunk körül, olyan szavakat alkalmazva, melyet a hétköznapokban ritkán használunk. A gyermekek feladata, hogy olvassák el a mondatokat, majd találják ki, melyik énekre gondoltunk. (A szöveg a képre kattintva töthető le.)

 

 

vissza a lap tetejére

 

 

Marokkó (Kínai pálcák)

A játékhoz 41 db pálcára van szükség, amelyet készen is megvásárolhatnak, de kedvesebb, ha Önök készítik el otthon. A készülődés közben beszélgethetnek, fejlődik gyermeke kézügyessége, kreativitása, átélheti a „közös munka” örömét.

 

A pálcák:

- Vágjon el hurkapálcákat 19 cm-es darabokra – így legyen 41 db 19 cm-es pálca

- Valamennyi pálca mindkét végét hegyezze ki ceruzahegyezővel.

kihegyezett pálca

- Majd fessék rá a vonalakat:

      - 5 pálcára középre egy széles sávot - egyenként 10 pontot érnek:

egy sáv

-        5 pálcára 5 vékony sávot: az egyik végétől számítva kb. 4 cm-re, 6,8 cm-re, 9,5 cm-re, 12,2 cm-re, 15 cm-re – egyenként 5 pontot érnek:

5 sáv

-        15 pálcára három sávot: 4 cm-re, 9,5 cm-re, 15 cm-re – egyenként 3 pontot érnek

3 sáv

-        15 pálcára két sávot: 4 cm-re és 15 cm-re – egyenként 2 pontot érnek

2 sáv

-          1 db pálcát pedig sávozzanak be végig – ez magában 20 pontot ér

10 sáv

Így a 41 db pálca összesen 170 pontot ér.

 

A játék menete:

A kezdő játékos fogja a pálcákat marokra úgy, hogy a végüket az asztalnak támasztja. Majd engedje el lazán. Ekkor a pálcák széthullanak. Az a feladat, hogy egyenként szedjék fel őket úgy, hogy mindig csak az az egy pálca mozdulhat meg, amelyiket épp felszedik. Ha a többi közül akár csak egy is megrezzen, a felemelés érvénytelen, a pálcát vissza kell dobni. Ekkor a következő játékos próbálkozhat. A játékos a 10-es pontértékű pálcával – már ha van a tulajdonában – segíthet magának a kupacból kivenni az újabb pálcát.  Kisebb pontértékűvel, vagy bármilyen más segédeszközzel a pálcákhoz nem szabad nyúlni. A játék akkor ér véget, ha valamennyi pálcát felszedték a kupacból. Az a játékos nyer, akinél a pálcák pontértéke a legmagasabb.

vissza a lap tetejére

 

Beszédészlelés fejlesztése (új!)

beszédészlelésCélja, hogy a gyermek beszédészlelésnek szintje megfeleljen az életkorában elvártnak. Ennek a leghatásosabb módja a mindennapi életbe iktatható rövidebb-hosszabb, „játékos” beszélgetések.

 

Szóismétlés súgás alapján: Álljon vagy üljön szemtől szemben a gyermekkel. Ismert szavakat súgjon neki, jól látható szájmozgással és kérje meg, hogy „találja ki”, mit súgott. Először Ön súgjon 4-5 szót, majd kérje meg a gyermeket, hogy ő súgjon, s az Ön feladata, hogy „kitalálja”, mi volt a súgott szó. (Ha a súgás már jól megy, akkor csak imitálja a súgást, s kérje meg a gyermeket, hogy a szájmozgás alapján próbálja meg kitalálni az adott szót. Határozza azonban meg, hogy milyen jelentéskörből fog „súgni”, például: színeket, ételeket.)

 

Rétesnyújtás: Ejtse hosszan bármelyik magánhangzót. A gyermeket kérje meg, hogy közben egy dobozba helyezett fonalgombolyagból húzzon fonalat addig, amíg a hangot hallja. Amikor a hangoztatás véget ér, vágja el a fonalat. A fonalból a gyermek újra formázhat hangot, amit – miközben ujjával követi a fonalat – újra hangoztat.

 

Morog – nem morog? A hangerdőben különböző hangokat lehet hallani. A gyerekek gégefőre helyezett kézfejükkel érzékelhetik, hogy a hang „morgós” vagy nem. Amennyiben a hallott hang morog, piros, ha nem, zöld formát helyezzen maga elé a gyermek.

vissza a lap tetejére

 

Négy évszak - fakanálbábokkal

Egy kedves óvónő ismerősöm (Kovács Renáta) az alábbi fakanálbábokkal jelenítette meg a 4 évszakot. Nagyon ötletes!

 

négy évszak

vissza a lap tetejére

Tikk-takk-bumm

Tegnap a harmadikos nagyfiam azzal jött haza az iskolából, hogy matek órán a tkktakkbummszámok többszöröseivel foglalkoztak. Erről jutott eszembe ez a játék, ami nem csak a többszörösök gyakorlására jó, hanem kiválóan fejleszti a koncentrációt is.

Bármilyen számkörben lehet játszani - ez teljesen a gyermek képességeitől függ. Mi 20-as számkörben gyakoroltuk - lévén nem a matek a kisfiam erős oldala :) A játékosok száma is tetszőleges lehet. Minimum ketten kellenek hozzá, s minél több a résztvevő, annál jobban kell figyelni.

A játék tanításának lépései:

  • számolás felváltva 1-20-ig
  • ha megértették a felváltva számolás lényegét, akkor újra kell kezdeni a számolást 1-20-ig, de most minden harmadik szám helyett azt kell mondani: TIKK (1, 2, tikk, 4, 5, tikk... 20)
  • számolás 1-20-ig, minden negyedik helyén: TAKK (1, 2, 3, takk, 5, 6, 7, takk, .....18, 09, takk)
  • számolás 1-20-ig, minden harnadik helyén TIKK, negyedik helyén TAKK (1, 2, tikk, takk, 5, tikk, 7, takk, tikk, 10.... 19, takk) Figyelem! A 12 a 3-nak és a 4-nek is a többszöröse, ezért a helyén azt kell mondani: TIKKTAKK!
  • számolás 1-20-ig, minden ötödik helyén: BUMM (1,2,3,4,bumm,6,7,8,9,bumm... 19, bumm)
  • számolás 1-20-ig, minden harnadik helyén TIKK, negyedik helyén TAKK, minden ötödik helyén bumm (1, 2, tikk, takk, bumm, tikk, 7, takk, tikk, bumm.... 19, takkbum) Figyelem! A 12=TIKKTAKK, 15=TIKKBUMM, 20=TAKKBUMM!

(A képre kattintva elindul egy kis videó, melyen a kisfiammal bemutatjuk a játékot. Nagyon élvezte, pedig a matematika nem tartozik a kedvencei közé. Labdát dobáltunk közben, mert így még élvezetesebb a gyemek számára, de figyelni is jobban kell!)

vissza a lap tetejére

Add tovább a mozdulatot!

Üljenek le körben – akár a földre, akár székekre. Minél többen játszanak annál élvezetesebb és annál nehezebb is a játék.

A játékvezető indítson el egy mozdulatot: például érintse meg jobb kezével a jobb vállát. A soron következő játékos ismételje meg, így haladjon körben ez a mozdulat, taps amíg vissza nem ér a mozdulatot indító játékosig. Vigyázat! Figyelni kell a ritmusra! Ha gyenge ritmusérzékű gyermekek játsszák, akkor én mindig megkérem a legügyesebb játékost, hogy dobolja (tapsolja, dobbantsa...) az egyenletes lüktetést. (Ha nem akad más, magamra vállalom ezt a szerepet.)

Ha körbeért a mozdulat, s látszólag mindenki megértette a feladatot, akkor a játékvezető indítson el egy újabbat: érintse meg a jobb kezével a bal térdét. A mellette ülő folytassa, és így haladjon tovább ez a mozdulat. Ha már 3-4 játékoson „keresztülért” a mozdulat, akkor a játékvezető elindíthat egy újabbat: például dobbanthat a jobb lábával. A mellette ülőnek ezt kell átvennie és továbbadnia. Tehát egy körben már 2 mozdulat halad. Nagyon figyelni kell, hogy mindig a helyes mozdulatot, a megfelelő ütemben adják át egymásnak a játékosok.

 

Ügyesebbek 3-4 mozdulattal is kísérletezhetnek egy körön belül.

 

Versenyezni is lehet: aki elrontja a mozdulatot, kiesik a játékból. Így aki utoljára marad játékban, az nyeri a versenyt 

 

 vissza a lap tetejére

Bingójáték C hangra

Nyomtassa ki, majd laminálja le az alábbi oldalakat. Olvasni nem tudó gyermekek esetében a szöveges táblákat vágja szét, a képes táblákat (3db) hagyja egyben, s bingoadja oda egy-egy gyereknek. Ezután a szétvágott szavakat keverje meg, s kezdje el egyesével kihúzni egy kalapból. A gyerekeknek figyelniük kell: akinek a szavát mondta, annak meg kell ismételnie azt, s rátennie a megfelelő képre a saját tábláján. S így továbbhaladva kell húzni mindaddig, míg valakinek meg nem telik a 6-os táblája szavakkal. Ekkor felkiált: BINGÓ! S ezzel megnyerte a játékot.

Olvasni tudó gyermekek esetében fordítva kell eljárni: a képes táblákat kell szétvágni, a betűs táblákat egyben hagyni. A játék menete azonban ugyanaz, mint az előbb leírt.

Fontos:

  • A gyermek mindig ismételje meg a szót!
  • Ha a kihúzott szó után néhány mp-en belül nem reagál a gyermek, hogy nála van a kép, vissza kell tenni a kalapba - figyelem fejlesztése

 

 vissza a lap tetejére

 

Őszi zöldségek

oszizöldsegŐszi iskola-előkészítő foglalkozáshoz felhasználható feladatlap. Az őszi zöldségekkel, a zöldség-gyümölcs közötti különbséggel foglalkozik. A versen keresztül a szókincs és a beszédértés fejlesztésére használható. A kerítéselemek vázolásával (álló egyenes) az íráselemet gyakoroltathatjuk. A zöldségek színezésével pedig a finommotorika és az esztétikai érzék fejlődik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 vissza a lap tetejére

 

Az alma útja

almautjaŐszi iskola-előkészítő foglalkozáshoz felhasználható feladatlap. Az őszi gyümölcsök közül az almával foglalkozik. El lehet mesélni az alma útját - ezzel fejlődik a szóbeli kifejezőkészség. A kerítéselemek vázolásával (álló egyenes) az íráselemet gyakoroltathatjuk. Az alma színezésével pedig a finommotorika és az esztétikai érzék fejlődik: más-más színnel kell színezni az almát, az ágacskát és a levelet.
  

 

 

 vissza a lap tetejére

 

 

Faleveles formaészlelés

falevelek

 vissza a lap tetejére

Kukacos almák

A kukac-család elment a fényképészhez. De – mint tudjuk – a kukacok állandóan kukacosalmakizegnek-mozognak. Így 8 különféle beállításban készültek róluk a felvételek. Segíts a fényképésznek párosítani a képeket! A lap alján található csipeszek (el kell készíteni ezeket!!!!) megfelelnek a nagy képek korongjainak. Tehát a piros csipesz jelöli a piros korongos képet, a piros-fehér pöttyös csipesz pedig a piros-fehér pöttyös korongos képet.

A feladat: tedd a megfelelő csipeszt alulról a jobb oldali kis képekhez!

 

A csipeszek elkészítése: fa ruhacsipeszt be lehet festeni pirosra, kékre, sárgára, zöldre, a második sorozatra pedig hibajavítóval lehet rakni egy pöttyöt. Vagy színes műanyag csipeszeket is lehet használni – ekkor már elég a hibajavítóval jelölni a pöttyösöket.

 

(A feladatlap a képre kattintva letölthető!)

 

 

 

 

 

 

 

 vissza a lap tetejére

Titkosírás

titkosira

 

 

 

 

Az egyes kódjelek egy-egy betűnek felelnek meg. Ezt a kódok felett jelöltük. A  te feladatod, hogy az üres helyekre írd be a megfelelő betűket a kódtáblából. A megfejtés egy-egy közmondás.

(A feladatlap a képre kattintva letölthető)

 

 

 

 

 

 

 

  vissza a lap tetejére

 

 

Állatetető

Melyik állatnak mi a kedvenc eledele? Kövesd a vonalakat úgy, hogy a kereszteződéseknél a megadott irányba fordulsz. Vigyázz! Csak a kettő vagy több út találkozása számít kereszteződésnek. A „kanyar” az nem kereszteződés! Az állatok szemszögéből kell nézned az irányokat, nem pedig a magadéból! Rajzold be különböző színű ceruzákkal az állatok útvonalát!

(A feladatlap a képre kattintva letölthető.)

 

allateteto

 vissza a lap tetejére

 

 

 

 

Susogi    susogi

Ez a kártyajáték - a "s" hang automatizálása mellett - a beszédészlelés fejlesztésére irányul.
Nyomtassa ki, a vonalak mentén vágja szét, majd alaposan keverje meg a paklit. Osszon minden játékosnak 3-3 lapot, majd tegye középre a paklit, képpel lefelé fordítva. A legfelső kártylapot vegye le, és fordítsa fel. Ez lesz a hívókártya. A legfiatalabb játékos kezdje a játékot. Nevezze meg, mi van a kártyán: kés-sás
Majd nézze meg a saját kártyáit. Ha talál olyat, ami a hívókártyán lévő bármelyik szótól 1 hangban különbözik, akkor leteheti a lapot. Pl. a késre jó a kos, a sásra pedig jó a sas, a fás vagy a sós. (Nem kell, hogy mindkét képre igaz legyen az 1 hang eltérés, elég, ha csak az egyikre igaz).

Pl. jó megoldás: [ fás-vas képe], vagy a [has-kos képe], nem elfogadható a [hűs-bús]

Ha nem tud rakni, akkor húznia kell a középre helyezett pakliból. Az győz, akinek leghamarabb elfogynak a kártyák a kezéből.

(A képek: bús, fás, has, hős, hús, hűs, kas, kés, kos, mos, sas, sás, sós, vas, vés)

 vissza a lap tetejére

 

 

Játékos ötletek a beszédértés fejlesztésére

Óvodásoknak, kisiskolásoknak

 

Verselős-színező

 

Rajzoljunk egy lapra gyümölcsöket, s tegyük a gyermek elé az asztalra. Majd mondjuk el a következő versikét:

 

„Saláta-bokorba        verselős színező gyümölcs

terem a kis udvarba.

Méz-körte, vaj-alma

terem a hegyoldalba.

Gyere, tartsad kicsi sapkád,

adok érett, piros almát.

Gyere, tartsad kicsi kendőd,

adok édes, puha szőlőt.”

 

A vers elmondása után, kérjük meg a gyermeket arra, hogy színezze ki azokat a gyümölcsöket, amelyek a versben szerepeltek. Ha nehezen boldogul, mondjuk el újra a versikét, ezúttal soronként. Ha így is azt látjuk, hogy tanácstalan, akkor az újbóli elmondás során kissé nyomatékosan mondjuk a gyümölcs nevét, s álljunk is meg egy pillanatra.

 

 

Hasonlóképpen lehet játszani több ismert gyermekdallal, gyermekverssel. Például énekeljék el a „Háp, háp, háp” kezdetű gyermekdalt, és közben rajzolják le az állatokat.

 

„Háp! Háp! Háp!

Jönnek a kacsák!     verselős színez állat

Hű, de éhes,

hű de szomjas

ez a társaság!

 

Bú! Bú! Bú!

Boci szomorú.

De hogy feszít

tyúkjai közt

a Kukurikú!

 

Röf! Röf! Röf!

Orra sárba döf:

Sonka-lábán

Kucu néni

fürödni döcög.

 

Gá! Gá! Gá!

Szalad világgá

Liba mama,

ha a csacsi

rábőg, hogy: i-á!

 

Rút! Rút! Rút!

Föl is, le is út:

mérges pulyka

te szereted

csak a háborút!

 

Bú! Röf! Háp!

Sípok, trombiták:

víg zenével

így köszönt e

díszes társaság!”

 

Iskolásoknak


Kakukktojás

Soroljunk szavakat a gyermeknek, s kérdezzük meg, vajon melyik nem illik az elmondott sorba? Például: banán, meggy, rádió, alma, eper)

 

Szótaláló

Mondjon egy szót, és gyermekének rokon értelmű szavakat kell keresnie. Például a szülő hívószava: megy. A gyermek lehetőségei: jár, sétál, halad, bandukol, ballag, lépeget, ..stb. Vigyázat! A kimegy, bemegy, elmegy, ment, menni fog válaszok nem helyesek! Természetesen ne ezen a módon közöljük a gyermekkel, hanem próbáljuk meg rávezetni a helyes válaszokra.


Felső tagozatosoknak, középiskolásoknak, felnőtteknek


Félreértelmező szótár

Az előző feladatnak egy nehezebb, ám annál mulatságosabb változata. A furcsa meghatározások eredménye egy új szó, aminek előfordul, hogy semmi köze nincs a feladványhoz. Fontos, hogy minden esetben megbeszéljük a szó jelentését! Eleinte felírhatjuk a megfejtéseket egy lapra, s arról kell kiválasztani a megfelelőt. Később már segítség nélkül, önállóan kell a szót kitalálnia.

Íme, néhány példa a meghatározásokra:

            Emberi felső végtaggal ellátott fiatal juh (kezesbárány)

            Lebombázott tömegközlekedési eszköz (rombusz)

            Állóvíz nem szűk (tótágas)

            Házikómat veri az eső (lakomázik)

            Megáradt az olaszok legnagyobb folyója (nagyapó)

            Gyarapszik legfőbb testnedvem (nővérem)

            Tulipán – ízlelőszerv (virágnyelv)

            Labdaalakú evőeszközöm (gömbvillám)

            Egészen szép paci (pazarló)

            Pacicet  (lóbálna)

            Folyó melletti kirándulás (partitúra)

 vissza a lap tetejére

 

 

A gomba alatt c. meséhez differix

Szutyejev: A gomba alatt c. meséjéhez készítettem egy vizuális észlelést fejlesztő játékot. A lapot ki kell nyomtatni, majd tartóssá tenni (pl. lelaminálni). Aztán az egyik tábla 6 képét szét kell vágni, a másik táblát pedig egyben kell hagyni. Az a feladat, hogy a gyermek a szétvágott kártyákat tegye az egyben maradt táblán az ugyanolyan képre. Nagyon jó játék diszlexia-veszélyeztetett gyermekek számára! Hiszen a betűtévesztés is ilyen "apróságok" miatt következik be. :) A feladatlap a képre kattintva tölthető le. (fekete-fehérben is játszható, hiszen nem a színeknek, hanem az irányoknak van döntő jelentőségük)

 

A gomba alatt

 vissza a lap tetejére

Szám - tan - túra

Társasjátékok a számfogalom kialakítására.

A játékot a klasszikus társasjáték szabályai szerint kell játszani.

A játékosok sorakozzanak fel a START feliratú mezőn. A legfiatalabb játékos kezdje a játékot. Dobjon a dobókockával, majd lépjen annyit, amennyit a kocka mutat. Oldja meg a mezőn található műveletet. Ha helyes a megoldás, akkor továbbadhatja a kockát a soron következő (tőle balra ülő) játékosnak.  Helytelen megoldás esetén is adja tovább a kockát, de a következő körben nem dobhat, hanem az ugyanezen a mezőn lévő műveletet kell megoldania. Azaz, ha a 2+6-ra azt mondja, hogy 7, ez rossz válasz. Ekkor segítsen gyermekének kiszámolni a helyes eredményt. A következő körben azonban nem dobhat, hanem újra ugyanezt a műveletet kell elvégeznie: 2+6.

A tábla tartalmaz olyan mezőket is, amelyek nem műveletet, hanem különböző utasításokat tartalmaznak. Ezeket végre kell hajtani. A Kimaradsz! feliratú mező azt jelenti, hogy a következő körben nem dobhat az a játékos, aki erre a mezőre került. A Lépj ....! típusú mezőknél az adott irányba és az adott számú mezőt kell lelépni, majd megoldani az itt található feladatot. Ha helyes, akkor a következő körben újra dobhat, továbbhaladhat. Ha helytelen a megoldás, akkor a következő körben újra ezt a műveletet kell elvégeznie. Az győz, aki legelőször ér a célba.

A számkörre kattintva tölthetőek le.

 

Számolási problémák kialakulásának okairól, megelőzőséről és fejlesztéséről bővebben itt olvashat.

 

szamtantura

 

         5-ös számör

 

         6-os számkör

 

         7-es számkör

 

         8-as számkör

 

 

 

 

 

 

 

 vissza a lap tetejére

 

 

 

Megfigyelő nagyoknak

Keresd az ugyanolyat! Színezd az egyforma képek melletti szíveket ugyanolyan színűre!

(A képre kattintva letölthető a feladatlap)

megfigyelő nagyoknak

 

 

 vissza a lap tetejére

 

 

 

Kirándulás a tanyán

A játékhoz szükséges eszközök:

  Játéktábla                      

                                                

tanya alaptáblaFeladatkártyák (nyomtatás után szét kell vágni)

 

 feladatkártya

 

Bábuk (minden játékosnak 1 db)                 

Dobókocka

 

Játékszabály:

A bábukat sorakoztassák fel a START feliratú mezőre. A játékot a legfiatalabb játékos kezdje: dobjon a kockával, s lépjen annyit előre, ahányat mutat a kocka. Attól függően, hogy milyen mezőre lépett, teljesítenie kell a feladatot:

szerencskártya

 

Húzz a feladatkártyák közül, és oldd meg! Jó megoldás esetén újra dobhatsz. Ha rossz a megoldás, nem dobhatsz újra, add át a dobókockát a soron következő játékosnak.

 

                 

 Ha valamilyen állatot látsz a mezőn, el kell sorolnod, hogy hogyan nevezzük a hímjét,

nőstényét, kicsinyét.  Ahányat felsorolsz, annyit léphetsz előre. Ha nem tudsz egyet sem,akkor nem léphetsz, át kell adnod a dobókockát a társadnak.

                   Állatok:

                     lúd: gúnár, tojó, liba

                     szamár: csődör, kanca, csacsi

                     ló: csődör/mén, kanca, csikó

                     kecske: bak, anya, gida (hím ivarérésig), gödölye (nőstény ivarérésig)

                     galamb: tojó, hím, fióka

                     sertés: koca, kan, malac

                     házityúk: kakas  / kappan (ivartalanított), tojó / kotlós (a tojásokon ülő

                                   tojó)csibe (pici), jérce vagy csirke (növendék)

                     juh:  kos / ürü (ivartalanított), anyajuh, bárány

                    nyúl: bak, anya, nyuszi

                     macska: kandúr, macska, cica

                     szarvasmarha: bika, tehén, borjú (hím kicsiny) / üsző (nőstény kicsiny)

                         

mocsaras terület

 

 

Figyelmetlen voltál, mocsaras területre tévedtél, ezért a következő körben kimaradsz a dobásból.

 

 

 

  A feladat teljesítése után a következő játékosnak kell dobnia és lépnie, majd megoldania a feladványt. Így kell felváltva dobni és lépegetni a játékmezőn. Az a nyertes, aki legelőször ér a cél feliratú mezőre.

 

vissza a lap tetejére

 

Vizuális figyelem fejlesztése - keresők

Feladatok 2-14 éves korig. Letölthető a képre kattintva.

keresők

 

 

 vissza a lap tetejére

Memóriajáték közmondások-szólások gyakorlására közmondás memória

Ezt a játékot többféleképpen is lehet használni. Óvodások és olvasni még nem tudó kisiskolások esetében a képeket 2 példányban lehet kinyomtatni, s a klasszikus memóriajáték szabályai szerint lehet játszani.
Olvasni már tudó kisiskolások pedig párosíthatják a képet a szólással, vagy a képet a szólás magyarázatával, vagy a szólást a magyarázattal, vagy esetleg (felsősök esetében) már mind a hármat egyszerre. Így nekik három kártyát kell felfordítani egyszerre, s megtalálni a képet, szólást magyarázatot. A feladat innen tölthető le!

 

 

 

 

 

 

 

 vissza a lap tetejére

SZÁMSZÓLÓ

Ezzel a kártyajátékkal a sokszor problémás "sz" hangot, valamint a számolást számszólógyakorolhatják. Nagyon szeretem az ilyen játékokat, mert észrevétlenül ismétli ugyanazokat a szavakat a gyermek, feltűnés nélkül elmondja akár 10-szer is ugyanazt a hangsort - így a sokszor oly unalmas gyakorlás élvezetes játékká tehető. S mint már megszokhattátok tőlem, egyik játék sem csak egy képességterület fejlesztésére fókuszál - ma a számolást párosítottam a beszéd fejlesztése mellé. A Számszóló a számfogalom kialakulását segíti, erősíti 5-ös számkörben.
A Számszóló a képre kattintva letölthető.

(A képek: sziget, szifon, szita, szigony, szíj, színpad, szipka, szike, szikla, szív, sziú indián, szilva)

 

Játékszabály:

Az osztó mindenkinek adjon 4-4 kártyát, majd egyet tegyen ki középre – ez lesz a hívólap. A játékot a legfiatalabb játékos kezdje. Nevezze meg a hívólapot: pl. 4 szív. Erre kell tennie egy lapot a kezében lévő kártyák közül. Olyat, amin ugyanez a forma (azaz jelen esetben szív szerepel), vagy olyat, amin ugyanennyi (azaz 4) tárgy (bármilyen) van. Amikor leteszi, mondania is kell, hogy mit rak le: pl 4 szipka. A következő játékos megismétli: 4 szipka, majd ő is tesz: 3 szipka. És így tovább. Ha nem tud rakni, akkor a középen lévő pakliból húznia kell egyet. Akinek már csak egy lap van a kezében, annak figyelmeztetnie kell a többieket, hogy „nyerésre áll”, mégpedig úgy, hogy bekiabálja: számszóló!. Ha ezt elmulasztja, büntetésből két lapot kell húznia. Az nyer, akinek először fogynak el a kezéből a lapok.

 

Megjegyzés: Kevesebb lappal is játszható. Például ki lehet venni a négy és öt tárgyat ábrázoló kártyákat (így csak 36 db marad).

A játék hossza a véletlentől függ. Előfordult, hogy 2 perc alatt lejátszottunk egy menetet, máskor pedig két keverésre is szükség volt ahhoz, hogy valaki nyerjen.

 

Számolási problémák kialakulásának okairól, megelőzőséről és fejlesztéséről bővebben itt olvashat.

 

 vissza a lap tetejére

K-G? SZ-ZS?

k-g feladatlap

Az egymáshoz nagyon hasonló hangzású betűk (pl. k-g) megkülönböztetése szinte minden gyermek számára kihívást jelentenek. Igaz, nem azonos mértékben. Van, aki könnyebben boldogul velük, van, aki nehezebben.

A képre kattintva letölthető egy feladatlap, ami ezek gyakorlását segíti. De nem csak a helyesírás fejlődik, hanem a szókincs is gyarapszik a néhol vicces, szórakoztató mondatok megfejtése által.

 

 

 

 

 vissza a lap tetejére

Rövid? Hosszú? Másik szó!

rövid hosszú másik szóA diszlexiás (és sok nem diszlexiás) gyermek számára is nagy nehézséget jelent a hangzók időtartam szerinti megkülönböztetése: rövid vagy hosszú? . Pedig nagyon fontos különbség ez, megváltoztathatja egy szó jelentését. A képre kattintva letölthető az a feladatlap, mellyel ezt gyakorolhatják.

Két szót lát egy hiányos mondat felett a keretben. Pl. agyal – aggyal. Beszéljék meg a két szó jelentését, gyakorolják kiejtésüket. 4. osztálytól kezdődően esetleg a szófajukat is megállapíthatják. Majd a megbeszélést követően gyermeke helyezze el a mondatba mind a két szót.

 

 

 

 

vissza a lap tetejére

 

 

 

Helykereső

helykereső

Nevezzék meg, hogy az egyes képek hol helyezkednek el a

hálóban. Majd vágják szét a következő oldal tetején található képeket, és kérje meg gyermekét, hogy helyezze az üres hálóban ugyanoda, ahogyan azt a mintán látta. Ha emlékezetből nem sikerül, nézze nyugodtan a mintát.

 

A feladatlap innen letölthető.

 

 

 

 

vissza a lap tetejére

 

 

 

 

Játékos szorzótábla

Még évekkel ezelőtt készítettem ezt a kis játékot. Azóta is használom, s mondhatom, remek eredménnyel. A számolási nehézséggel és memóriagondokkal küzdő csemeték könnyebben, s gyorsabban tanulják meg a szorzótáblát.
A képre kattintva elérheti a játék letölthető verzióját! Íme a játék:

 

             


szorótábla gyakorlásaNyomtassa ki a gyakorlásra szánt szorzótáblát tartalmazó lapot, s ragassza rá egy keményebbpapírra (hogy ne legyen átlátszó). Én le is szoktam laminálni, így tartósabb. Vágja szét a vastag vonalak mentén úgy, hogy a művelet és a kép legyen az egyik kártyán (1·6 mellette a pad képe), a másik kártyán pedig az eredmény és a rím szerepeljen (6 – a parkban van egy pad). Így 20 db kártyát kap. Keverje össze, s képpel lefordítva tegye az összes képet az asztalra valamilyen rendszer szerint (pl. 5·4-es sorokban). A kártyákat párosával lehet felfordítani, így kell megtalálnia az összetartozó párokat. A játék addig tart, míg az összes párt meg nem találták. A felfordításkor mindig el kell mondani a rímeket – így garantálható az, hogy gyorsan „belemegy” a gyermek fejébe a szorzótábla.

 

Számolási problémák kialakulásának okairól, megelőzőséről és fejlesztéséről bővebben itt olvashat.

 

vissza a lap tetejére 

 

Betlehem spatulákból

Könnyen elkészíthető, mégis mutatós BETLEHEMre bukkantam az Interneten.

Amire szükség van:

  • 7 db spatula
  • kék, narancs, barna, fehér, sárga színű festék
  • maradék csillogó aranyszál az angyalka glóriájához
  • kis masni
  • ragasztó

A készítés menete:

Fessük be az egyik spatulát kékre (József) úgy, hogy egy kis trapéz alakú alaklemezzel kitakarjuk az arc részét:

 

 

 

Egy másik spatulát narancssárgára fessünk, ugyanezzel a módszerrel (Mária)

Egy harmadik spatulát vágjunk ketté, s felét sárgára (a kis Jézus), felét fehérre fessünk (Angyal), úgy, hogy a lekerekített végénel kb.2 cm-et festetlenül hagyunk.

Maradék spatuladarabokat pedig barnára fessünk.

Rajzoljuk meg a szemeket, ragasszuk fel a glóriának szánt aranyszálat,s várjunk, amíg megszáradnak:

 

Száradás után pedig össze lehet ragasztani: 3 teljes spatula és két félbe vágott szükséges hozzá:

 

vissza a lap tetejére 

 

Hóember tobozból (új)

Vicces, hangulatos hóember készíthető tobozból, spatulából és zseníliadrótokból.

Amire szükség van:

  • formás fenyőtoboz
  • 2 db spatula
  • kék, narancs, barna színű zseníliadrót darabkák
  • 2 db fogpiszkáló
  • 2 db csillogó pompom
  • világoskék és fehér akrilfesték
  • anyagdarab a sálhoz

A készítés menete:

Fessük be a fenyőtobozt fehérre és a spatulákat kékre. Amíg száradnak, hajlítsuk meg a zseníliadrótokat a kívánt formára. Száradás után pedig ragasszuk egymáshoz a részeket (én ragasztópisztolyt használtam) És készen is van a vidám szobadísz. Nálunk a TV tetejére került :)

(Forrás: http://crafts.kaboose.com/pinecone-snowman.html)

 
   
     

 

vissza a lap tetejére

 

Szövegelő

szovegeloA fogalmazás készítésekor nagyon fontos, hogy figyeljünk a történet és a cím összhangjára. Ez azt jelenti, hogy a történetnek mindig a címről kell szólnia.

 

Segíts Palkónak összegereblyézni a leveleket! A következő játékban az lesz a feladatod, hogy döntsd el, illik vagy nem illik a címhez a soron következő mondat. Ha illik, akkor az I irányban lévő levelet, ha nem illik, akkor pedig a N irányban lévő leveleket kell összeszedned. Minden levélen találsz egy betűt is. Amelyik levelet összegereblyézed, annak a betűjelét írd a Palkó mellett található négyzetrácsba! Ha ügyesen dolgozol, akkor egy mondatot olvashatsz össze a betűkből. Sok sikert! A feladatlap a képre kattintva tölthető le.

 

 

               vissza a lap tetejére

 

ŐSZI TALÁLÓS KÉRDÉSEK - szókincsbővítésre, beszédértés fejlesztésére, szóbeli kifejezőkészség fejlesztésére 

Sünilabda, zöld a színe,

ősszel pottyan le a fűbe.

Benne barna golyó lapul,

nagyot pattan, hogyha gurul.

Mi az?

(gesztenye)

 

Eik eső csepereg,

Sárga levél lepereg.

A nap is már rövidebb,

melyik évszak lehetek?

Mi az?

(ősz)

 

Nincsen kezem, nincsen fejem,

Csak palástom, s hosszú nyelem.

Napsütésben itthon hálok,

de ha esik, utcán járok.

Mi az?

(esernyő)

 

Varázsbotja nincsen neki,

de a tájat eltünteti.

Mikor leszáll, azt sem tudod,

merre van a pisze orrod.

 

Mi az?

(köd)

 

Volt ám nekem zöld kabátom,

azt viseltem egész nyáron

Nagyot nőttem pár hét alatt,

a zöld kabát széjjel szakadt.

 

Mi az?

(dió, gesztenye)

 

 vissza a lap tetejére

Beszédértés - foglalkozás memóriajáték nagyobbaknak 

Foglalkozások memóriaAz idősebb gyermekek számára készítettünk egy játékos feladatcsomagot, mellyel a foglalkozásokat gyakorolhatják. A feladatvégzés közben a beszédértés, a szókincs és a szóbeli kifejezőkészség is fejlődik. A feladványokat három szinten dolgoztuk fel - mindenki a gyermekének megfelelően válogathat. Innen töltheti le:

1.szint

2.szint

3.szint

Többféle módon lehet vele játszani:
A néhány szavas utalásból ki kell találni, melyik foglalkozásra is gondoltunk.
Ha ez sikerrel járt, akkor megfordul a feladat - húzni kell egyet a foglalkozás-kártyák közül, és aki húzott, annak szóban be kell mutatni a kártyán látható foglalkozást úgy, hogy a többiek ki tudják találni, mi is van a kezében.
Végül memóriajátékként is használható: két kártyát kell felfordítani, s ha párt talál, elveheti. Egy párt alkot a foglalkozás képe és leírása.

 

Jó játékot, hatékony beszédértés-fejlesztést kívánok!

 

vissza a lap tetejére

Tipp Topp Topogós 

A játék menete:
A játékvezető ismertesse a kulcsszavak jelentését – ezek egy-egy mozgásformának felelnek meg:

Tipp-toppTipp = a kezeket szabadon kell mozgatni, vállból vagy csuklóból, kinek hogy van kedve
Topp = lábakat kell mozgatni, de úgy, hogy mindenki ülve marad közben
Topogós
= kezet, lábat kell mozgatni egyszerre és topogni is, de halkan
Kipp
= kézmozgás, + egy taps
Kopp
= lábmozgás, de a lábat egy kicsit a földhöz kell koppantani
Kopogós
= székről felállva úgy kell mozogni, hogy közben kopognak is a lábukkal

 

Ezután a játékvezetőnek valamelyik kulcsszót kell kiáltania, a játékosoknak pedig az adott mozgást kell végezniük. A kulcsszavakat csak akkor változtassa meg a játékvezető, ha már mindenki átvette az irányított mozgást. Szerencsésebb, ha először csak három kulcsszó jelentésével gyakorolják, majd amikor már jól megy, akkor mondják el a következő hármat.

 

Versenyezni is lehet: A játékosok szemét kössék be, így játsszanak! Aki a legkésőbb tér át az új mozdulatsorra, vagy rossz mozdulatot végez, az kiesik a játékból. Az a győztes, aki a végén egyedüli játékosként marad.

 

vissza a lap tetejére

 

Fagyi album 2012 nyár

Nyári élmények gyűjteménye! Minden alkotás dekoratív, és egyedi!

Fagyi album

 

 

Kellékek:

Egy tányér méretű nagyobb kör, tetszőlegesen választható papírból.

Ezt hajtsuk 4 felé, és a mérjük meg a tölcsér szájának két szélét. Ez lesz a 4 kisebb kör átmérője.

Szükségünk lesz még egy szép szalagra, vagy madzagra, és olyan kiegészítőkre, amelyekkel szívesen dolgoznak gyermekei. (matricák, ceruzák, filcek, gyöngyök, flitterek, termések...)

... és már szárnyalhat is gyermeke fantáziája!

Gyönyörű emlék!

Forrás: http://www.scrapboolandcards.com

 

vissza a lap tetejére

Fonal játék 

fonal játék

 A játék leírásához kattintson a képre! (angol verzió)

 

 

 

 vissza a lap tetejére

Készítsünk naplót 

zsenilia naplóSzükséges anyagok:

Színes kartonpapír (pl. fotókarton) a füzet borítójának méretében (a szín lényegtelen)

Olló

Erősebb ragasztó, vagy kétoldalas ragasztólap

Zseníliadrótok sokféle színben (hobbi üzletekben beszerezhető)

Spirálfüzet

Elkészítés:

A zseníliadrót egy könnyen hajlítható (legtöbbször mókás figurák készítésére használják), puha, szőrös alapanyag. Most még hajlítgatni sem kell, ahogy kivesszük a csomagolásból, egyből ragaszthatjuk is fel. A kartonból vágjunk ki egy akkora darabot, amely pont fedi a füzet borítóját. A zseníliaszálakat is vágjuk méretre. Ragasztózzuk be alaposan a kartont, majd sorban rögzítsük a zseníliaszálakat. Ha kétoldalas ragasztólapot használtuk, nem kell számolni a száradási idővel sem, pillanatok alatt elkészül, viszont ezek a lapok elég erősek, így pontosan kell dolgozni, mert utólag nehéz korrigálni egy ferdén felragasztott szálat.

Amikor elkészültünk, már csak a kartonlapot kell felrögzíteni a borítóra. A hátoldalra is is tervezhetünk mintát, a függőleges elrendezéshez sem kell feltétlenül ragaszkodni.

A maradékokból pedig még mindig lehet figurákat hajlítani.
forrás:http://www.csaladivilag.hu/cikkek/kreativ/kreativ-otletek-tanevkezdesre-szormok-fuzetborito/9543/

És még számos lehetőség van szebbnél szebb naplók elkészítésére, melyeknek csak a képzelet szab határt!

http://nemcsaktaska.blogspot.hu/p/fuzetborito-naploborito-konyvborito-ki.html

http://anyuci.hu/cikkek/fuzetborito-2171.html

http://www.varrohaz.hu/szabas-varras/tolldisz-es-fuzetborito-varras/

 

vissza a lap tetejére

Mese-mese-mese! Anyanyelvi kompetencia

Vidám MesékAz anyanyelvi kompetenciát meséléssel is fejleszthetjük. Erre kiválóak Szutyejev meséi. A mai alkalommal "A kis hajó" című meséjét ajánljuk figyelmébe. Képekkel illusztráltuk a történetet, így téve még élvezetesebbé az olvasást. A mese a képre kattintva letölthető.

Mondja el (olvassa el) gyermekének a mesét, közben nézzék a képeket, s mutassa is, hogy éppen miről beszél. A mese végén ellenőrizze, hogy gyermeke megértette-e a hallott történetet (kérdezzen rá néhány dologra, ami a mesében szerepelt) Vegyék elő a héten többször is ezt a történetet, s a hét végére - remélhetőleg - gyermeke már önállóan fogja
mondani a mesét.

A mesélés mellett játszhatnak is a történettel: keverje össze a képsorokat, s kérje meg gyermekét, hogy rakja ő megfelelő sorrendbe.

S ha van kedvük, hajót is hajtogathatnak papírból, amit ebben a jó időben vízre is bocsájthatnak.

A témához kapcsolódó cikkért, kattintson ide!>>>

 

vissza a lap tetejére

Origami - hajó, pillangó (új)

Az alábbi területeket fejleszti az origami hajtogatás: sorrendészlelést, figyelmet, finommotorikát, emlékezetet, beszédértést (szókincset), tájékozódást

 

 vissza a lap tetejére

Anyák napjára, Mamáknak is

Szív készítése!

  1. 2 egyforma félpiskóta forma (fehér és piros) - 1. kép (kb. 7,5X12 cm)
  2. Egymásra rakom, hogy szívet formáljanak, bejelölöm, hogy meddig takarja el egyik a másikat - 2. kép
  3. Mindkét formán egyforma sávokat jelölök be (2,5 cm-ként) - 3. kép
  4. bevágom a vonalak mentén
  5. elkezdem fűzni - egyiket alul bújtatom, másikat felül - 4. kép
  6. kész a szív - esetleg a végeket le lehet ragasztani
  7. nehezebb, ha sűrűbben osztjuk be az alaplapot - 1.5 cm-ként - 6. kép
  8. a sűrűbb kész szív - 7. kép

 

Mivel mindkét oldalán azonos minta látható, ezért lehet rá szalagot kötni, hogy fel lehessen akasztani.

Díszíthetjük selyem masnival, illetve fényképekkel is! :-)

Szív alap  szív 2  Szív 3
Szív 4  Szív 5  Szív 6

 

vissza a lap tetejére

Téri tájékozódás téri tájékozódás

A látási észlelés, valamint a tájékozódási képesség fejlesztésére készítettünk egy feladatlapot. Nyomtassa ki két példányban az alábbi lapot, majd az egyiket darabolják fel a vonalak mentén, és keverjék alaposan össze. Gyermekének az a feladata, hogy a kis képet keresse meg az alaptáblán, s helyezze rá. Fontos, hogy közben mondania is kell, mit lát a képen: A puli az ól előtt áll. Az ól mellett van a tál. A tál fölött van a lepke.Ezzel a játékkal nem csak a vizuális észlelés fejlődik, hanem gyakorolhatják a névutókat is, a mondatalkotást, valamint az "l" hang fejlesztésére is remek lehetőség nyílik.

A képre kattintva letöltheti a feladatlapot!

 

 

 

vissza a lap tetejére

Kakukktojás

A játék letöltéséhez, kattintson a képre!

Az ilyen típusú játékok növelik a szókincset, amely elengedhetetlenül szükséges a beszédértéshez. Ezenkívül a logikus gondolkodást is fejlesztik, hiszen összefüggéseket kell felismerni, majd kiválasztani azt az egyet, amely nem felel meg a közös tulajdonságnak. Használják ki, hogy a képek alapján lehetőség nyílik számos téma megbeszélésére, mint pl. "Melyik évszakban teremnek ezek a gyümölcsök?", "Mikor hordjuk ezeket a ruhadarabokat?", "Te melyik ételt szereted ezek közül?". A feladatlapokon több lehetséges megoldás is létezik: Pl. az itt megjelenő képen a hajó a kakukktojás, mert az nem légi jármű. De vannak gyerekek, akiknek fel fog tűnni, hogy a helikopter rajza nem színes. Így lehet, hogy azt nevezik meg, mint kakukktojást. Természetesen azt is el lehet fogadni, és lehet keresni más megoldást is.

 

kakukktojás játék - gyümölcs

 kakukktojás játék - ruha

kakukktojás játék - étel

kakukktojás játék - légijármű

kakukktojás játék - zöldség kakukktojás játék - állat

 

 Beszédészlelési és megértési zavarokról itt olvashat! Kattintson ide!

 vissza a lap tetejére

 

 SUDOKU

A tavaszi virágok témakörét folytatva, most SUDOKU-t lehet játszani a gyerekekkel.

Szabálya: Soronként és oszloponként minden virágnak elő kell fordulnia egyszer, és csakis egyszer! Többször nem!

A képekre kattintva kinyomtathatja a SUDOKU-t!

fa1.szint fa2.szint fa3.szint
     

SUDOKU 1.szint

SUDOKU 2.szint

SUDOKU 3.szint

Ha a gyermeke még nem ismeri a játékot, akkor az alábbi lépések segítségével tanítsa meg neki:

1. lépés: rakja be Ön helyesen a hiányzó képeket a helyére, s magyarázza el, mutassa meg, hogy vízszintesen és függőlegesen is csak egyszer fordul elő az adott virág
2. lépés: ha a gyermek látszólag megértette a szabályt, akkor Ön rakja be rosszul a képeket, a gyerek pedig vegye észre a hibákat és javítsa ki
3. lépés: 2 kép híján rakja ki Ön a táblát, helyesen, a gyermek pedig tegye a helyére a két képet

4. lépés 3 kép híján rakja ki Ön a táblát, helyesen, a gyermek pedig tegye a helyére a három képet
5. lépés: Tegye a gyermek elé az eredeti táblát, s most már a gyermek önállóan rakja ki azt.

vissza a lap tetejére

 

Virágmemória 3 szinten

1.szint virág1.szint(olvasni nem tudó gyerekeknek):  a tavaszi virágok képét két példányban kell kinyomtatni, a vonalak mentén szétvágni, s kezdődhet a memóriajáték a klasszikus szabályok szerint. A játékot a legfiatalabb játékos kezdje. A lefordított kártyák közül kettőt fordítson fel, s nevezze meg a képen látható virágokat. Ha a két virág egyforma, akkor a képeket elveheti, s újabb két kártyát fordíthat fel. Ha azonban a két virág különböző, akkor vissza kell tennie a kártyákat az eredeti helyükre, s a tőle balra ülő játékos próbálhat szerencsét. A játék addig tart, míg valamennyi kártyát föl nem fordítanak. Az győz, akinek a legtöbb párt sikerült összegyűjtenie. Az eredményhirdetésnél ismételjék el kinek milyen virágpárok jutottak.

memória 2.szint2.szint: (olvasó gyerekeknek): kép – szó egyeztetése: a virágok képét 1 példányban és a nevüket tartalmazó kártyákat is 1 példányban kell kinyomtatni, szétvágni, s lehet játszani. Ebben az esetben beszéljék meg a játék kezdetén, hogy melyik virágnak mi a neve!

 

 

memória 3.szint3. szint: (nagyobb gyerekeknek) kép – szó – rím egyeztetése: ez esetben 3 kártya alkot egy párt: ibolya képe – ibolya – erdő mélyén virul a lila virágú ….. Ebben az esetben beszéljék meg a játék kezdetén, hogy melyik virágnak mi a neve!

 

 

 

 

 

Természetesen más variációkban is játszható a játék. Pl. kép –rím . Ilyenkor a virágok nevét tartalmazó kártyákat vegyük ki, s természetesen két kártya alkot egy párt.

vissza a lap tetejére

 

 

 

 

Ugrálógumi

A Neten kutakodva ráakadtam egy régen is közkedvelt játékra, amelyet mi is nagyon szerettünk az iskolában. Tudományos szemmel nézve ez egy zseniális fejlesztő játék. Semmi más nem kell hozzá, csak egy darab gumi, és két plusz gyerek (játszótársak híján a szék lába is megteszi).
Az örömteli játék közben a gyermeket ezeken a területeken érik fejlesztő hatások: mozgáskoordináció, sorrendészlelés, emlékezet, testséma, téri tájékozódás, szabálytudat, koncentráció...

Segítségképpen mellékelek pár szabályt, de Önök is frissítsék fel emlékezetükben, melyek voltak a legélevezetesebb mozzanatok, és gyermekeikkel egészítsék ki a felsorolást!


gumizásSzintek:
1. gumi a boka vonalában
2. gumi a lábszár vonalában
3. gumi a térd vonalában

  • Az első alappálya:

A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Úgy kell végrehajtani a terpeszugrást, hogy rá kell ugrani a két gumira
Páros lábbal vissza középre
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Páros lábbal kiugrani

 

  • Második alappálya = az első pálya "áthúzása":

A gumin kívül páros lábbal szembe állunk a két párhuzamos gumival úgy, hogy a lábfejünk a hozzánk közelebb eső gumi alatt van
Úgy ugorjuk át a távolabbi gumit, hogy a közelebbit "magunkkal visszük"
Hátratolatunk, így a bokánk hátsó fele viszi magával az előbb távolabbi gumiszakaszt és kapunk egy háromszöget
Ekkor páros lábbal ráállunk a" háromszög" csúcsára és páros lábbal úgy ugrunk fel, hogy az eredetileg közelebbi gumira, vagyis a jelenlegi "átfogóra érkezzünk
Majd - mivel a felugrás következtében a távolabbi gumi visszaugrik az eredeti helyére, arra is ráugrunk páros lábbal és páros lábbal leugrunk róla
(Ütemét tekintve. Alállunk,áthúzzuk, hátra- és rálépünk az első gumira, ráugrunk az első – majd a második gumira, kiugrunk)

 

  • Harmadik pálya:

Kiindulóhelyzet: terpeszállás és a láb között az egyik gumi. Kis terpeszben ugrálunk egy gumivonal és a másik gumivonal felett
Ennek is van 6-os verziója, amikor a 6. ütemre ráugrunk...stb.

Fűzés:
- a 2 gumiszalag terpeszben levő lábunkon belül van
- majd fordulunk 180 fokot a 2 gumival együtt (bokánkra csavarva ugrás közben)
- felugrunk - közben elengedjük a gumit és
- terpeszben érkezünk lábunkkal a gumiszalag ra lépve

 

  • Tipi – topi: helyben futunk és duplán számolunk

1-1 gumin belül vagyunk
2-2 helyben futás gumin kívül (terpeszállásban)
3-3 gumin belül...stb

További segítségek a youtube-ról: Ugrálógumi

vissza a lap tetejére

Szerialitás

GyertyákMi is szeretnénk hozzájárulni gyermeke fejlődéséhez egy pár logikai játékkal. Töltse le a feladatlapot, majd a vonalak mentén vágja szét a kártyákat. Alapos megkeverés után kérje meg gyermekét, hogy rakja sorrendbe. A szabályt ne árulja el! Ha tanácstalan gyermeke, akkor rávezető kérdésekkel segítsen neki. Pl.: Nézd meg a kártyákat! Egyformák? - Nem! - Mi a különbség? ....

 

Fejlesztési területek: A játék figyelem-, emlékezet-, gondolkodás és beszédfejlesztő céllal készült. Az összefüggésekházikó felismerését fejlesztő képanyag. A gyermek a feladatok elvégzésekor nemcsak egy gondolkodási műveletet alkalmaz, hanem fejlődik a szókincse, a nyelvtani rendszer használata, szöveg- és képemlékezete és figyelme is. A képsorozatok az egész-rész, előbbi-utóbbi (vagy egyidejű), ok-okozat, cél-eszköz, feltétel-következmény felismerését szolgálják.

vissza a lap tetejére 

Farsang

Vers: Áll a bálFarsangi vers

Egy farsangi verset ajánlunk figyelmébe, melyhez segítő képeket is készítettünk. Vannak gyerekek, akik nehezen tanulnak mondókákat, verseket. Ezt lehet a memória számlájára írni, de oka lehet a nem megfelelő szókincs, beszédértési probléma, esetleg a hallási észlelés zavara is. Ezért azt szoktam ajánlani, hogy ne csak hallás után tanuljon a gyermek, hanem lássa is a képet! Így sokkal könnyebben megy a bevésés. S ez nem csak erre a versre érvényes igazság, hanem valamennyi leckét megkönnyíti a vizualizáció. Képre kattintva letöltheti a verset!

 

vissza a lap tetejére 

 

Fánkvadászat


FánkvadászatEzzel a játékkal gyermeke képi alak-háttér megkülönböztető képességet, valamint tájékozódását fejlesztheti. 

A feladat: Keresse meg és tegyen X-et azokra a fánkokra, amelyeket le lehetne venni a tálcáról anélkül, hogy egy másik fánk megmozdulna! A képre kattintva letöltheti a pdf-et!

 vissza a lap tetejére


 


Hóember

hóember

  • Első lépésként nyomtassa, majd vágja ki az alábbi sablont.
  • A hóember testét másolja át egy fehér kartonpapírra – 2X.
  • A kalapot szintén 2X kell kivágni egy tetszőleges színű kartonból.
  • A hóember orrát én narancssárga dekorgumiból vágtam ki, de filctollal megrajzolva is tökéletesen mutat.
  • Ezen kívül szükség lesz még fehér fonalra – ebből készül a hóember pom-pom alakú teste.
  • Ha elkészült a 2 hóemberforma, akkor fektesse őket egymásra, s ragassza össze a fejüket – a testüket ne ragassza, csak a fej részét.
  • Aztán vágjon le egy darabot a fonalból, s kezdje el betekerni a hóember testét alkotó „papírgyűrűt” egyenletesen. Ha a szál elfogyott, vegyen egy másikat, de azt ne csomózza hozzá az előzőhöz! Folytassa a fonal feltekerését mindaddig, míg jó vastag nem lesz, a középső lyuk szinte el nem tűnik. Ekkor a kör szélén végighaladva vágja el az ollóval a szálakat. Ne aggódjon! Nem fognak kicsúszni a fonaldarabok, hanem egy kedves kis pompomot fog kapni!
  • Ezután már csak a kalapot és az orrot kell felragasztani, a szemet és a szájat tollal megrajzolni. Én a két kalap összeragasztása előtt egy vékony cérnát ragasztottam közéjük – így fel lehet lógatni bárhová.
Hasznos tipp:

Ha vastagabb fonalat használ, hamarabb elkészül!
Tompa hegyű tűvel könnyebb a fűzés!

Örömteli pom-pom hóemberkészítés kívánunk - ha már igazit (hó híján) nem lehet.

 vissza a lap tetejére

 

Mikulás memória kép

Mikulás memória

Memóriajáték a klasszikus szabályok szerint.

A képre kattintva letölthető a játék nyomtatható változata!

Vágd ki és indulhat a játék!

 

vissza a lap tetejére

 

 

 Foglalkozás + eszköze memória

 

 

Foglalkozás memória, párok: tűzoltó - tűzoltóautó; pap - tefoglalkozások memóriamplom; operatőr - kamera; zsoké - kobak;vegyész - kémcsövek; kéményseprő - házak; pincér - tálca; kovács - patkó;festő - paletta; pék - kenyér; fodrász - hajszárító; színész - színpad; kertész - gereblye; orvos - sztetoszkóp; pilóta - repülő.

 

 

 

 

vissza a lap tetejére

 

                  

Mozgás-beszéd összerendezése

 

A rajzolós versikéket nagyon szeretik a gyerekek. A versike mondása közben, a vonalakat rajzolgatva észrevétlenül elkészül a szép kis rajzocska. Eközben a mozgás és a beszéd is összhangba kerül, ami elengedhetetlenül fontos a tanuláshoz (pl. korongok számolásánál nagyon fontos, hogy egy korongra egy számot mondjon).

A rajzolás menete: A számok jelzik, milyen sorrendben kell megrajzolni az egyes részeket.

 

Íme két kis versike:

A macskacica

1. Ugribugri

2. tarka

3. macska,

4. itt a

5. füle,

6. ott a

7. bajsza.

8.Domborodó hasikája

9. rajta

10. a négy

11. lábacs-

12. kája.

kakas

 

A kiskakas

1. Rajzoltam

2. egy

3. kiskakast,

4. tarka

5. tol-

6. last,

7. tarajast.

8. Csőre van és

9. lába

10. kettő,

11. készen

12. van a

13. kis éb-

14. resztő.

 

 vissza a lap tetejére

Szem-kéz koordináció, artikuláció

Horgászat

Ez a játék egy kis előkészületet igényel. A közös munka azonban csak tovább fokozza a játékkedvet.

Kellékek:tó

: kék vagy zöld kartonból egy tó alakot kell kivágni.

Halak: Készítsen 10 db egyforma halat. A halak „orrába” szúrjon bele egy gémkapcsot – ennek segítségével lehet majd „kifogni”.

Pecabot: Hurkapálcára kössön egy fonalat, majd a fonal másik végére egy gémkapcsot, amit enyhén hajlítson kifelé – így könnyebben beleakad majd a hal. Minél hosszabb a fonal, annál nehezebb lesz kifogni a halat.

Képek: Töltse le innen, majd nyomtassa ki az alábbi képeket. Vágja szét őket. Minden hal hasára ragasszon egyet-egyet.

 horgászA játék menete:

A halak a tóban „úszkálnak”, hasukon (a hal hátoldalán) a képekkel. A játékosok felváltva próbálkozhatnak. Ha sikerül kifogni egyet, meg kell fordítani és utánozni kell a rajta látható kép hangját:

mentőautó: né-nó

baba: oá-oá

malac: uí-uí

cica: miau-miau

farkas: aú-aú

liba: gágágágá

ló: nyelvcsettintés

Joker: tetszés szerinti hang utánzása

 

Fontos a pontos artikuláció, akár túlzásokba is lehet esni, túlartikulálni. Ettől csak még jobb móka lesz!

 

Aki pontosan utánozta, kiveheti a halat. A játék addig tart, ameddig az összes halat ki nem fogták. Ekkor mindenki számolja meg, hány halat fogott – minden hal egyet ér, a joker kettőt! Az győz, akinek a legmagasabb a pontszáma.

 

 vissza a lap tetejére

Feladatkártyák (nyomtatás után szét kell vágni)

 

 

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign